ספר השמות האבודים

תמונה של הספר ספר השמות האבודים

מחבר: קריסטין הרמל, הוצאה לאור: הכורסא הוצאה לאור, מודן, תרגום: ניצה פלד, מס' עמודים: 373.

הסקירה שלי:

סיפור מרגש וסוחף על הישרדות, אובדן, אומץ ותקווה ועל כוחה של אהבה בתקופת מלחמת העולם השנייה.

הסיפור נשען על עובדות היסטוריות שהתרחשו בתקופת המלחמה. הוא מספר על זייפני מסמכים אמיצים שהשתמשו בכישרון שלהם והפיקו מסמכים שהצילו אלפי נפשות בצרפת בתקופת המלחמה ועל ביזת ספרים על ידי הנאצים.

זהו רומן על זייפנות ממוסגר בתוך סיפור על ספר שנבזז ושהיה חשוב בעיקר לגיבורת הספר,אווה, שבזכות האומץ שלה והסיכונים שלקחה, ניצלו אלפי ילדים יהודים חפים מפשע.

אווה היא ספרנית לפני פרישה. יום אחד היא רואה בעיתון תמונה של "ספר השמות האבודים", ספר שמצא ספרן בברלין, ספר שחשבה שנעלם לפני יותר משישים וחמש שנים ושהיה חשוב לה מאד בספר יש קודים שהוא אינו יכול לפענח, קודים שרק אווה יכולה לפצח ושאת משמעותם שמרה בסוד כל חייה, אפילו מבנה.

אווה ההמומה מחליטה לעזוב הכל ולנסוע לברלין להביא את הספר היקר לה מכל.

מכאן הסיפור חוזר לעבר, לשנת 1942. אווה בורחת עם אמה מפריז, לאחר שאביה נתפס על ידי הנאצים. הן מגיעות לעיירה קטנה בצרפת ואווה הכישרונית מתחברת לקבוצת זייפנים ומתחילה לזייף תעודות זהות לילדים שמוברחים לשוויץ. אמה מאד כועסת והיחסים בינה לבין אווה מדרדרים. היא מאשימה את אווה שהוריה כבר לא חשובים לה.

במהלך עבודתה אווה מכירה את רמי, בחור קתולי, זייפן יפה תואר שעוזר לה. השניים מתאהבים ונוצר ביניהם קשר עמוק אבל אווה יודעת שלקשר ביניהם אין סיכוי שכן היא יהודייה והוא קתולי.

ביחד הם מחליטים לשמר את השמות האמיתיים של הילדים דרך קודים שהם שותלים בספר השמות  האבודים.

בהמשך, רמי לא מסתפק בזיוף מסמכים ועובר למשימות פיזיות מסכנות חיים ואווה נאלצת להיפרד ממנו לתקופות בהן היא חרדה לחייו.

ככל שעובר הזמן, לגרמנים נודע על הזייפנים ואווה לא יודעת מי איתה ומי בוגד ומשתף פעולה עם הנאצים. בשלב מסוים אווה וחבריה למחתרת מוצאים את עצמה בסכנת חיים ואווה נאלצת לקחת החלטה גורלית: האם להמשיך בעבודת הזיוף או לברוח ולהציל את חייה.

מה תחליט אווה? איך ספר השמות האבודים הציל ילדים? מה עלה בגורלה של אווה? מה עלה בגורלו של רמי? האם יצליחו לממש את אהבתם כנגד כל הסיכויים?

תקראו ותגלו!

ספר מקסים לאוהבי הספרים! לא יכולתי להניחו מהיד עד לסוף המרגש והמפתיע.

תקציר, כפי שמופיע בגב הספר:

כשאווה טראוב אברמס, ספרנית על סף פרישה, מבחינה בוקר אחד בעיתון בתמונה של ספר שלא ראתה זה יותר משישים וחמש שנים – ספר השמות האבודים – מבטה קופא. מתברר שחוקרים מצאו את הספר ומתקשים לפענח את החידה הטמונה בו – חידה שרק אווה יודעת את פתרונה.

פריז, 1942: אווה נאלצת לברוח מהעיר עם אמה לאחר שאביה נתפס על ידי הנאצים. הן מוצאות מקלט בעיירה הררית קטנה באזור החופשי של צרפת, ואווה מתחילה לזייף תעודות זהות עבור ילדים שמוברחים מעבר לגבול, אל שווייץ הניטרלית. יחד עם זייפן מסמכים מסתורי ויפה תואר בשם רֵמי, אווה מחליטה שהיא חייבת לשמר איכשהו את שמותיהם האמיתיים של הילדים, הצעירים מכדי לזכור מי הם באמת.
אך ככל שהמלחמה מתקדמת, עבודת הזיוף נעשית מסוכנת יותר ומעמידה בסכנת חיים את אווה ואת האנשים הקרובים ללבה. וכשבוגד מתגלה בשורות המחתרת, אווה צריכה להחליט אם להציל את חייה שלה או להמשיך להילחם למען הילדים בכל מחיר.

ספר השמות האבודים הוא רומן סוחף ומרגש הנשען על עובדות היסטוריות ומשמש עדות לנחישותה של רוח האדם ולכוחם של האומץ והאהבה לעמוד מול פני הרוע.
זהו ספרה השמיני של קריסטין הרמל הרואה אור בהוצאת הכורסא. קדמו לו רבי-המכר המתיקות שבשכחה, כשניפגש שנית, רק עוד יום אחד, הדירה ברחוב אמלי, איטלקית למתחילים, סודות בית השמפניה ונשיקה צרפתית.

"סיפור עוצר נשימה על הישרדות וגבורה שבמרכזו זייפנית מסמכים המסכנת הכול כדי לעזור לילדים יהודים לברוח מצרפת שתחת הכיבוש הנאצי."
– מגזין פיפל (20 הספרים הטובים לקיץ זה)

תגובות

תגובות