מיתרי הקסם של פרנקי פרסטו

תמונה של הספר מיתרי הקסם של פרנקי פרסטו

מחבר: מיץ' אלבום, הוצאה לאור: מטר, תרגום: כנרת היגינס-דוידי, מס' עמודים: 392.

הסקירה שלי:

ספר נוגע ללב שגיבורו הוא גיטריסט מוכשר שביכולתו להשפיע על חיי אחרים. בנוסף לסיפור הקריירה המוצלחת שלו, מסופר גם סיפורו האישי, סיפור התאהבותו בילדה קטנה וחיפושו אחריה לאורך כל חייו.  הספר איטי ודורש סבלנות, אבל בהחלט שווה את ההשקעה, ממליצה בחום!

 

הסיפור מתחיל בלוויה של פרנקי פרסטו, גיטריסט מפורסם ומוכשר שהפך לכוכב רוקנרול. בלוויה התאספו מכריו הרבים, נגנים וזמרים, וכל אחד מהם מספר איך הכיר את פרנקי וכיצד פרנקי השפיע עליו. כולם מוכירים לו תודה ומהללים את כשרונו כנגן וכזמר.

את הסיפור מספרת המוזיקה והיא זאת שמראיינת את המשתתפים בלוויה. כמו כן, המוזיקה מספרת לנו לאט לאט את קורותיו של פרנקי. הפרקים כתובים לסירוגין, פעם ראיון ופעם עוד נדבך בחייו של פרנקי.

פרנקי יתום מאם. אמו נפטרה בלידתה אותו בשנת 1936 בתקופת מלחמת האזרחים בספרד. כלב אחד הציל אותו ואדם אחד אימץ אותו. אביו המאמץ דאג לו ושלח אותו ללמוד אצל מורה למוזיקה שהיה עיוור. בין המורה לתלמידו מתפתחים יחסי חברות מופלאים.

בגיל תשע , כאשר אביו נאסר, פרנקי נשלח לאמריקה עם הגיטרה ושישה מיתרי קסם שלא ברור מהיכן הם הגיעו.

באמריקה הוא מכיר נגנים, זמרים ומצטרף ללהקות שונות ומופיע איתן. פרנקי הופך לכוכב ואפילו זוכה להופיע עם אלביס פרסלי.

פרנקי נאלץ להתמודד עם קשיים רבים: קשיי פרנסה, אובדן אנשים קרובים אליו, אובדן הפרטיות עקב היותו מפורסם ועוד.

פרנקי מגלה כי מיתרי הקסם שבידיו, ביכולתם לשנות עתיד, הם הופכים לכחולים ברגע שחל שינוי בחיי אדם שהוא מכיר.

כשפרנקי עובר משבר קשה, כשמיתרי הקסם לא היו לצדו, והקריירה בדעיכה, הוא מחליט להיעלם ולהתבודד. לאחר תקופה ארוכה, הוא יוזמן לארוע חשוב וחגיגי ובו הוא ייפרד סופית בצורה מפתיעה ביותר.

סיפור מרגש מאד, במהלכו יגלה פרנקי מיהי אמו, מיהו אביו האמיתי, מיהו אותו מורה עיוור, איך הוא הגיע לאביו המאמץ, מיהי הדמות שעוקבת אחריו, גילויים שישפיעו עליו ועל מעשיו בהמשך.

וכמו שהמוזיקה אומרת: "כל אדם מצטרף ללהקות בחייו". פרנקי הצטרף להרבה להקות בחייו, דרך המוזיקה וגם דרך המשפחה והחברים.

"ורוב הלהקות, כדרכן של להקות, יתפרקו – בגלל מרחק, חילוקי דעות, גירושים או מוות".

תקציר, כפי שמופיע בגב הספר:

בספר קסום, על כוחו של הכישרון לשנות את חיינו, יוצר מיץ' אלבום דמות בלתי נשכחת – פרנקי פרסטו, הגיטריסט הטוב ביותר בכל הזמנים. ברומן הנפלא החדש של מיץ' אלבום, המוזיקה היא המספרת שפורשת בקולה את סיפורו של תלמידהּ האהוב ביותר, פרנקי פרסטו, יתום מלחמה שגדל עם מורה עיוור למוזיקה בעיר קטנה בספרד. בגיל תשע נשלח פרנקי לאמריקה בבטן אונייה. רכושו היחיד הוא גיטרה ישנה ושישה מיתרי קסם.

אבל הכישרון של פרנקי זכה למגע האֵלים, ובזכותו הוא משתלב במארג הנוף המוזיקלי של המאה העשרים, מהקלאסי אל הג'ז ועד הרוקנרול. לאורך הדרך משפיע פרנקי על אמנים רבים: הוא משמש מתורגמן לג'אנגו ריינהארדט, מייעץ לליטל ריצ'רד, מגבה את אלביס פרסלי ומנחם את האנק ויליאמס.

פרנקי הופך לכוכב רוקנרול בעצמו, אך כישרונו המיוחד הופך לעול כאשר מתברר לו שבכוחו לשנות את עתידם של אנשים: מיתרי הגיטרה שלו משנים את צבעם לכחול בכל פעם שחל שינוי בחיים של אדם מסוים. לאחר שהוא כורע תחת נטל החיים, כאב האובדן ואותו כוח לשנות, נעלם פרנקי לשנים רבות אך שב ומגיח מאלמוניותו לפרידה מרהיבה ומסתורית.

"מיתרי הקסם של פרנקי פרסטו", המציג מסע נוסח פורסט גאמפ בעולם המוזיקה, הוא ספר שיהפוך לקלאסיקה. מיץ' אלבום, בעצמו מוזיקאי כל חייו, מספר סיפור בלתי נשכח. "כל אחד מצטרף ללהקה בחיים," הוא אומר, אם זה במוזיקה, משפחה, חברים או אהובים. הקשרים האלה הם המשנים את העולם.

תגובות

תגובות