הצל של אמי

תמונה של הספר הצל של אמי

מחבר: ניקולה סקוט, הוצאה לאור: פן הוצאה לאור, ידיעות אחרונות, תרגום: אינגה מיכאלי, מס' עמודים: 423.

הסקירה שלי:

ספר מקסים! סיפור אנושי מרגש על אם אמיצה שחיה בחברה שמרנית ומאד לא סבלנית כלפי הריון מחוץ לנישואים. סיפור מרתק, נהניתי מכל רגע. ממליצה בחום!

הסיפור נע בין שתי תקופות, לסירוגין:

שנת 1999 – הווה, סיפורה של אדי, בתה הבכורה של אליזבת שנפטרה בנסיבות טרגיות.
שנת 1958 – עבר, סיפורה של אליזבת האם.

כשאליזבת הייתה בת 17, אמה גססה מסרטן הריאות. כדי למנוע ממנה את הימים האחרונים של אמה, היא נשלחת לבית חוף באנגליה. אליזבת מגעגעת אבל שומרת על אופטימיות ומקווה לחזור הביתה כשאמה תחלים. היא מכירה חברים, מבלה איתם ואפילו מתאהבת, אהבה מסוכנת שתמיט עליה אסון ותשפיע על חייה לנצח.

בשנת 1999, שנה לאחר פטירתה של אליזבת, בחורה בשם פיבי מגיעה לביתה של אדי ומספרת לה שאליזבת היא גם אמה הביולוגית, כלומר הן תאומות. אדי המומה ולא מאמינה. היא מנסה לשאול את אביה אבל הוא מתמוטט. פיבי לא מרפה מאדי ומנסה לשכנע אותה שיש כנראה דברים שהוסתרו מהן.

כשמגיעה שיחת טלפון מגבר זר שמחפש את אמן, הן מבינות שיש הרבה דברים שהן לא יודעות והן מחליטות לצאת ביחד למסע כדי לגלות האם זה נכון שהן תאומות ומי היא בעצם אליזבת, האם.

במסען הן יגלו סודות שהוסתרו, ישמעו את סיפורן של נשים אמיצות בחברה שמרנית שנאלצו למסור את ילדיהן לאימוץ. הן יגלו מה עבר על אמן, עם מה הייתה צריכה להתמודד וינסו להבין את ההשלכות של אותה טראומה על תפקודה של אליזבת ויחסיה כלפי ילדיה במהלך כל חייה.

הרבה שאלות לא ברורות:
מדוע אליזבת בחרה למסור דווקא את פיבי ולגדל רק את אדי? מדוע אף פעם לא סיפרה לאדי שיש לה אחות? מדוע לא ניסתה לחפש את פיבי? האם אביהן ידע ולא סיפר? אם כן, מדוע? מדוע אליזבת הייתה מאד קשה כלפי אדי ונתנה לה הרגשה שהיא מאוכזבת שבחרה במקצוע אפייה ולא במשהו יותר יוקרתי?

לאט לאט ייחשפו הסודות וכל השאלות ייפתרו ויובהרו. סיפור עצוב, על אהבה עיוורת של ילדה תמימה שרק חיפשה חום ואהבה ולא ידעה שלפעמים לאהבה יש תוצאות הרסניות שהשלכותיהן לא מרפות לעולם.

בסוף הספר מופיע פרק עם הערת המחברת ובו יש הסבר על החברה השמרנית של שנות החמישים והשישים, שהיתה מאד לא סבלנית והאמינה שמקום הנשים הוא במטבח ובגידול ילדים. סקס מחוץ לנישואין נחשב חטא ואם יש הריון מחוץ לנישואין, האם אשמה ונענשת. סקס כזה הוא סימן לחולשה ולהפקרות. נשים נשלחו לבתי חולים לחולי נפש והילדים נמסרו לאימוץ.

אחד הספרים היפים והמרגשים שקראתי, ממליצה בחום!

תקציר, כפי שמופיע בגב הספר:

הצל של אמי הוא סיפורה הנוגע ללב והמסתורי של ילדה שאבדה, סודה של אם וקיץ מושלם אחד שעיצב את גורלה של אישה אחת.

השנה היא 1958. אליזבת נשלחת מביתה שבפרוורים להרטלנד האוס, בית חוף מקסים במחוז סאסקס שבאנגליה, כדי לחסוך ממנה את ימיה האחרונים של אמהּ הגוססת. במרוצת הקיץ האידילי ושטוף השמש בסביבה הנהדרת אליזבת מכירה חברים חדשים ומוכנה להתאהב, אך אין מי שיזהיר אותה שחלומות עלולים להיות מסוכנים.

כעבור כמה עשורים, אדי, בתה הבכורה של אליזבת, המומה כשזרה בשם פיבי מתדפקת על דלתה ומבשרת לה כי יש להן אם משותפת. אדי, המתקשה להאמין, פונה אל אביה, וכך נודע לה שכל מה שחשבה שהיא יודעת על אמה, שנפטרה לא מזמן, בשקר יסודו. שתי האחיות יוצאות למסע מרגש בזמן שבמהלכו ייחשפו לנשים שוברות מוסכמות, לאבות שתלטנים, לרכילות ולשערוריות, ויגלו את האמת המדהימה על אודותיה של אמא שלהן.

ניקולה סקוט נולדה בגרמניה, למדה ספרות אנגלית ואמריקאית ועבדה במשך למעלה מעשור כעורכת ספרותית בניו יורק ובלונדון. כיום היא מתגוררת עם בעלה ושני בניהם בפרנקפורט. הצל של אמי הוא ספר הביכורים שלה.

תגובות

תגובות