הזיפים של לזרוס

תמונה של הספר

מחבר: לימור מויאל, הוצאה לאור: פנדורה, תרגום: לא רלוונטי, מס' עמודים: 378.

הסקירה שלי:

התאהבתי בכתיבה של לימור כבר מספרה הראשון "מרכבות באיילון" שמאד אהבתי. הכתיבה של לימור נוגעת ומרגשת והספר הזה בהחלט עומד בציפיות ואף יותר מזה. זהו סיפור אהבה מורכב בין שני גברים מאד שונים זה מזה, שניהם עברו משבר גדול בחיים וכל אחד בחר להתמודד איתו בצורה אחרת.
הגברים הם לביא ובז ולשמותיהם יש משמעות שמפורטת בספר, אהבתי מאד את הסמליות של השמות ואת ההתאמה לתכונות הגיבורים.
לביא הוא חד הורי ומגדל לבדו ילדה בת שמונה. הוא צלם דוקומנטרי שכרגע מצלם בעיקר חתונות ושואף להתקדם בתחום.
לביא נשכר ע"י אמו של בז, דוקטור לארכיאולוגיה, כדי לצלם חפירה שעורך בז ושבעקבותיה הוא מקווה להפריך תפישה הקשורה להיסטוריה היהודית בתקופת בית שני ולחשוף את המקורות האמיתיים של המרד הגדול באותה התקופה.
בז טיפוס קשוח ומאד סגור. הוא יהיר, שחצן ומאד מפחיד. הוא אנטי חברתי ופוגע בלי חשבון בסובבים אותו ואפילו בעובדיו שחופרים איתו. בז מתמודד עם טראומה קשה מהעבר, הוא חווה אובדן ושרוי באבל, הוא שרוי בכאב עמוק. בז מכונס בתוך עצמו וכדי להרגיש חי הוא פוגע בעצמו. בז מצולק נפשית ופיזית ומלא אשמה בגלל אותו אובדן.
לביא מתאהב בבז ומנסה לחדור אל לבו ולהבין את התנהגותו אך בז קשה לפענוח ולא נותן ללביא להתקרב אליו בקלות למרות שגם הוא מרגיש משהו מעבר למשיכה ההדדית.
לביא אדם מדהים, הוא טיפוס זורם, חברותי, מלא חוש הומור ואב נפלא לבתו. הוא חושף את עצמו בפני בז ומספר לו על אובדן שהוא בעצמו חווה בעבר ומנסה לעזור לבז להשתחרר מהכאב ולחזור לחיים.
לאט לאט גם בז נפתח והסודות שהוא מסתיר מתגלים ללביא.
בסיפור יש סצנות סקס בין השניים שבהחלט מוסיפות טעם טוב לסיפור האהבה המורכב הזה שיודע הרבה עליות ומורדות.
היו קטעים קשים בהתנהלותו של בז שגרמו לי לנשוך שפתיים מרוב הקושי להכיל את הכאב והסבל שהוא חווה. היו גם קטעים שהזלתי דמעות מהתרגשות.

האם לביא יצליח להציל את בז מעצמו? האם מערכת היחסים ביניהם תשרוד את הקשיים? מה יעלה בגורל החפירות?
ממליצה בחום לקרוא את הספר המקסים הזה ולגלות בעצמכם! תהנו!

יש לציין שמורגש שלימור ערכה מחקר מקיף בכל הקשור לארכיאולוגיה ולתקופת בית שני ושמחתי להעשיר את הידע שלי בתחום שכל כך רחוק ממני.

תקציר, כפי שמופיע בגב הספר:

ד"ר בז ציטרונבאום מתבוסס בעברו המצולק כבר שנים רבות, ונטל הזיכרונות והאשמה מונע בעדו לשוב אל החיים המלאים. כל מעייניו נתונים לחפירה ארכיאולוגית סמוך לקיסריה, שאמורה להיות המקפצה הגדולה בקריירה שלו כארכיאולוג וכהיסטוריון. בז שואף לחשוף את מקורותיו של המרד הגדול בתקופת בית שני ולשפוך אור חדש על אחד האירועים המכוננים של עם ישראל.

לביא אלעזר הוא צלם דוקומנטרי שמתפרנס מצילום חתונות וגם עם דיה, בתו בת השמונה, במושב סמוך לכרכור. כשהוא נשכר לתעד חפירה ארכיאולוגית, הוא אינו משער שהפרויקט יוצא הדופן יסחף אותו לתוך מסע מטלטל שיסיט את חייו ממסלולם. המפגש האישי והמקצועי בין השניים מלווה בעימותים בלתי-פוסקים שאינם פוסחים על שאר אנשי צוות המחקר, וככל שמתקדמת החפירה, נחשפים עוד ועוד סודות מן העבר, אלה הטמונים באדמה הלחה ואלה הספונים עמוק בנפשם.

עיני כולם נשואות בחרדה ובציפייה לאמת החדה כתער שמונחת לה בקרקעית וממתינה לגאולה.

תגובות

תגובות