אחרי שהכול נאמר

תמונה של הספר אחרי שהכול נאמר

מחבר: אן גריפין, הוצאה לאור: פן הוצאה לאור, תרגום: רחל פן, מס' עמודים: 272.

הסקירה שלי:

סיפור אנושי ונוגע ללב שהותיר אותי עם המון מחשבות. סיפור מרגש על התמודדות של אדם מבוגר עם בדידות בעקבות אובדן אשתו, החצי השני שלו, ועל האנשים המשמעותיים שהיו שותפים למהלך חייו.

הספר כתוב בשפה יפה, נהניתי מכל רגע ואני ממליצה בחום!

 

מוריס האניגן הוא אלמן בן שמונים וארבע שגר בעיירה קטנה באירלנד. ערב אחד הוא נכנס לבר הקבוע שלו במלון בעיירת מגוריו, בפעם האחרונה בחייו, בכדי לספר את סיפור חייו.

לא מזמן בנו החליט להעביר אותו לבית אבות ומוריס מחליט שהגיע הזמן לספר לו על האירועים שהשפיעו על חייו, כולל הסודות שהסתיר, על האנשים המשמעותיים בחייו ובסופו של דבר לגלות לו את התוכנית שלו.

מוריס מרים חמש כוסות לכבוד חמשת האנשים הכי חשובים בחייו.

הספר מחולק לחמישה פרקים: חמישה סיפורים מרגשים, חלקם שמחים, חלקם עצובים והם כוללים התמודדות עם אובדן, אסון שנשמר בסוד, רגשי אשמה, נקמה, אהבה חזקה לא ממומשת, עזרה הדדית, בדידות וגעגועים לאהבה שהיתה.

מוריס מספר את סיפור חייו מהיותו ילד ועד עצם היום הזה. הוא מספר על ילדותו, על אחיו שנפטר ממחלה ושאליו הוא מאד מתגעגע. אחיו היה החבר הכי טוב שלו, הוא תמך בו והדריך אותו, הוא שמר עליו ולימד אותו לא לוותר.

מוריס מספר על אמו שעבדה באחוזה וסבלה יחס משפיל ממעבידיה, על החיים הבלתי נסבלים שהוא עבר באותו מקום ואשר בגללם עשה מעשה שהוביל בסופו של דבר לאירוע טרגי. מוריס מדבר גם על רגשי האשם שיש לו בעקבות אותה החלטה גורלית.

הוא מגלה לבנו סודות שהסתיר כל חייו וכן מספר על רכוש שצבר במהלך השנים בניסיונו לכפר על רגשי האשמה שהיו לו.

הוא מספר על ההיכרות עם אשתו, על הקמת המשפחה, על חיי הנישואים וחושף את בדידותו לאחר מות אשתו האהובה שממנו לעולם לא הצליח להתאושש, הוא מרגיש שבלעדיה הוא "חצי אנושי חצי מת".

מהי תוכניתו של מוריס? תקראו ותגלו. ספר מקסים!

 

תקציר, כפי שמופיע בגב הספר:

חמש הרמות כוסית * חמישה אנשים * חיים שלמים
"אני כאן על מנת לזכור – את כל מה שהייתי ואת כל מה שלא אהיה עוד לעולם."
מוריס האניגן בן השמונים וארבע יושב בבר של מלון גרנד בעיירה קטנה באירלנד. הוא לבדו, כרגיל, אך הערב הזה אינו ערב רגיל. תִפסו כיסא ומַלאו את הכוס, כי מוריס מוכן סוף-סוף לספר את סיפורו.
לאורך הערב הוא ירים חמש כוסות לכבודם של חמשת האנשים שהיו כל עולמו. דרך הסיפורים האלה – סיפורים על שמחה ועל אשמה, על אסון שנשמר בסוד ועל אהבה עזה שמעולם לא מצאה את קולה – ייחשפו חייו של אדם אחד בעוצמה ובחדות.
קולו שובר הלב והכובש של מוריס האניגן יישאר איתכם הרבה אחרי שהכול נאמר.
אן גריפין היא סופרת אירית, זוכת פרס ג'ון מקגרם. אחרי שהכול נאמר הוא ספר הביכורים שלה. הספר כבש את המקום הראשון ברשימת רבי-המכר של אירלנד ותורגם ל-16 שפות.

תגובות

תגובות